vakantie - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu vakantie - Reisverslag uit Puerto Princesa City, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

vakantie

Door: Annet ten Doeschate

Blijf op de hoogte en volg Pietje

01 Februari 2016 | Filipijnen, Puerto Princesa City

Na Manila begon de vakantie. De naam van de tour operator voor deze vier dagen van de reis was nogal toepasselijk! Bestemming: rijstvelden in midden Luzon – het eiland waarop ook Manila ligt - : Banaue (spreek uit Banawe), UNESCO Werelderfgoedlijst. Ook aangemerkt als het “achtste wereldwonder” (het hoeveelste achtste vraag je je dan af), maar wel heel schitterend. Weet nu hoe rijst wordt verbouwd, ongeveer. In een natte “nursery” laten kiemen, uitpoten, ook in het water, veel zon en warmte en tegen de rijpheid kan het land opdrogen. Heel ingenieuze waterhuishouding, en dat spreekt ons Hollanders natuurlijk zeer aan. We zagen het al buiten de bebouwde kom van Manila waar we langs enorme rijstvelden reden, maar in het bergachtige midden van Luzon werd het toegepast met gebruikmaking van de bergbronnen. Door de zgn “proto-maleisiers”, met wie Piet en ik op de foto gingen. Nog niet zo lang geleden stopten ze met koppensnellen.
De dag erna naar Sagada, met het museum van Zuster Basil die er begin vorige eeuw het evangelie bracht, grafgrotten waarbij we enorme spierpijn opliepen omdat ze niet zo gemakkelijk bereikbaar bleken.
Lange rit terug naar het snikhete Manila, volgende dag met nogal wat vertraging naar Palawan gevlogen: het Japanse keizerlijk paar hield de luchthaven bezet. En toen geloofden we onze ogen niet bij aankomst in het “hotel” waar we de laatste vijf dagen zouden verblijven! Geen lounge of de benauwde entrée moest als zodanig dienen, lang zoeken naar iemand die ons wat te drinken kon brengen, het beloofde zwembad bleek een vissenkom, en het ons in het vooruitzicht gestelde “bayview” was alleen te verkrijgen door boven op het dak tegen de muur te kijken waarop daarvan een schildering was gemaakt, waarvoor de inspiratie onmogelijk op dat terras kon zijn opgedaan.
Genoten van de serene stilte in de ondergrondse rivier in het St Paul National Park (waar we om de wachttijd te doden ook een boottochtje door de mangrove maakten waarbij we allerlei fauna tegen kwamen die we bij ons alleen maar in de dierentuin kunnen bewonderen) en zwaar onder de indruk raakten. Wat een eeuwigheid moet het hebben geduurd en wat voor processen moeten zich hebben afgespeeld voordat die gigantische rotsgewelven nu zo indrukwekkend zijn en zoveel publiek trekken. Alles geweldig goed gelogistiekt. Iets minder logisch waren kleding en schoeisel van BJ! In zijn visie althans. Goede foto’s van de binnenkant van de grot hebben we niet kunnen maken: te donker.
Eenmaal terug in ons “hotel” raakten we steeds vastbeslotener om daar geen genoegen mee te nemen. De volgende dag stond er nog islandhopping op het programma maar de twee dagen die we dan nog hier zouden zijn wilden we toch liever met een boekje bij het zwembad doorbrengen. Uitpuffen van alle drukte en voor Pietje diep ademhalen voordat ze zich in haar vrijwilligerswerk zou gaan storten.
Na veel bellen kregen we het akkoord voor cancellation van de laatste drie nachten, en we zijn naar een fijn, rustig gelegen, van mooie tuin en zwembad voorzien hotel verkast. Waar we nu twee dagen niets gaan doen.
Donderdag vlucht naar Manila, waar Bart Jaap en ik overstappen om via Singapore terug te vliegen en Pietje achterblijft om voor de weeskindjes te gaan zorgen, en dan dit blog – dat natuurlijk haar blog is – gaat vervolgen.
Hartelijke/lieve groet aan jullie lezers van Annet

• 01 Februari 2016 - 14:03

Weina:

Lieve Annet,
    Wat leuk dat jullie om de beurt even in de pen klimmen om wat op te schrijven en ons zo op de hoogte te houden.
    Heerlijk dat jullie na wat drukte nu ook kunnen gaan genieten van wat rust in een adembenemende omgeving! En weer even kunnen opladen voor vertrek naar huis.
    Geniet nog lekker en veel liefs van ons.
    Ps bedankt voor de foto die je geappt hebt.

• 01 Februari 2016 - 14:03

Dinie:

Leuke foto. Heeft Annet daar een eigen bedrijfje?En jullie dikke kleding voor de warmte. Dit doen de bewoners van dit land ook zie ik. Veel plezier.

• 01 Februari 2016 - 14:31

Olga:

Bart-Jaap, ik denk dat jij onderhand rijp bent om zelf de reisleider te worden! Fijn dat jullie even een paar dagen samen en een boekje hebben. Goede reis terug en voor Pietje, de kindertjes boffen maar met jou. Veel zegen!
    Olga

• 01 Februari 2016 - 15:47

Else:

Lieve Annet, Aan jou is een reisverslagschrijfster verloren gegaan. Leuk verhaal. Dank!!
    De foto's geven een indruk van land, bewoners en toeristen. Lieve Piet, heel fijne weken bij de kinderen, laat ze genieten van je enthousiasme en liefde. Annet en Bartjaap goede terugreis. Geniet allen van de laatste
    vacantiedagen.

• 01 Februari 2016 - 15:50

Hansje :

Wat een leuke en lange reisverslagen hebben jullie voor ons "thuis zittende lezers" gemaakt!
    Nu kunnen we ons een klein beetje indenken wat jullie beleven! Lopen die mooi geklede mensen nog zo gekleed, of was dit voor de foto?
    Aan het eind van deze week, gaat het grote werk weer beginnen Pietje? We kijken erg uit naar je belevenissen.
    Genieten jullie nog maar even lekker van de warmte! Vooral ook van het bijzondere om je heen!
    Een goede reis terug.
    Liefs Hansje en Frank(natuurlijk)

• 01 Februari 2016 - 17:49

Lotte:

Wat een leuk verhaal! En laten we t maar niet teveel over t schoeisel van papa hebben

• 01 Februari 2016 - 19:09

Mady:

Wat een heerlijk reisverhaal, dank je wel. BJ ziet er echt ondervoed uit op de foto. Gelukkig hebben jullie je hoofden nog. Pietje, geniet van je laatste rustige dagen en veel succes met je zegenrijke werk. Liefs, Mady

• 02 Februari 2016 - 12:59

Mady:

Vandaag even koffie gedronken met Lies, die je heerlijke eitjes kwam brengen. Dank je wel!!

• 03 Februari 2016 - 20:00

Hallo Pietje, in het vervolg kunnen we dus jouw blog lezen
    Wat een ervaringen weer hè? Idioot gewoon, dat eerste hotel. Het is soms wel afzien hoor!
    Wel prachtig gezicht die rijstvelden en van jullie natuurlijk;o)
    Nu blijf jij alleen achter en ga je voor de kindjes zorgen. Ik ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen.
    Wat een mooie foto's al.
    Binnenkort kom ik weer eens kijken. Veel succes en zegen voor de komende tijd.
    Liefs Julia