De balans - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu De balans - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

De balans

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

20 December 2018 | Filipijnen, Manilla

Lieve Allemaal,
De tijd van vertrek begint in zicht te komen: tijd om de balans op te maken over het reilen en zeilen in en om TLC.
Wederom was het een mooie waardevolle periode voor alle partijen. Veel smoeltjes zijn weg naar hun "forever family" en vele nieuwe zijn er bij gekomen.
Veel, niet alleen in de nursery beneden, maar ook boven ..... veel kleintjes: hoe klein? Luierleeftijd en dus bewerkelijk. Ik heb soms medelijden met het "was meisje" die, als ik het een beetje goed berekend heb, er toch wel 80 luiers door jast per dag: OP DE HAND. Er is een wasmachine maar die legt bijna het loodje en de elektriciteit is duur: nu bezorg je iemand ook nog werk! Wasmachine is voor nood dus. Alle rompertjes, jurkjes, broekjes, slabbetjes, lakentjes, pyjamaatjes + strijk. Iedereen krijgt 2 x per dag een wasbeurt waarna er schone kleren aangaan en dan nog de tussendoortjes. Ze werkt zich helemaal suf. Deze maand was 5 december de uitbetaling van salaris, 13 e maand en bonus........ Nu, iedereen blij! 3 dagen later had de vriend van het was meisje alles vergokt! Ik had echt met haar te doen.... vorig jaar haar zoon verongelukt die met een dronken kop een motorritje ging maken en een man die er jaren geleden vandoor is gegaan met een ander!
Maar goed: de kids ....: Pauolo ( foto 1) doet het goed... iedere dag gaan we aan de slag: hij vraagt er zelfs om! Krijg wel het gevoel dat het gezellig samen iets doen eigenlijk nog het leukste is. Inmiddels kan hij optellen en aftrekken maar het is een kluif. Het feit dat je 5 vingers hebt op 1 hand, en je die dus niet hoeft te tellen omdat 1 hand dus 5 is, is voor hem een moeilijk begrip. Je merkt wel dat het dan voor hem maar een gewoonte moet zijn en dat het er in moet "slijten". Lettertjes kent hij bijna allemaal. Heb hem de laatste keren laten kiezen wat hij wilde schrijven en hij koos namen van alle mannen: de man van Debra, Olemar de klusjesman, de broer van 1 van de helpers waar hij wel eens logeert, enz. Kennelijk mist hij toch een vaderfiguur. Vorige week was hij beneden in de nursery, wat heel ongebruikelijk is, en tuttelde een beetje met een baby: zo aandoenlijk, zo lief, zo'n zachte kant van Pauolo..... mijn binkie die een speen in het mondje van een baby probeerde te stoppen. Ik zei dat hij het fantastisch deed en zo goed meehielp waarop hij vroeg: "Ate Pietje, do you think I am a good Daddy?" Ik stond er bijna bij te snotteren: Pauolo die door zijn vader regelmatig zo vreselijk te grazen is genomen en waarvan de littekens op zijn hoofd te zien zijn, omdat hij net geknipt was, op zijn schouders, armen en rug en dan zo'n vraag stelt!
Dan dame Trishja, pffff hard headed noemen ze dat (foto 2)! Een dame die zich niet de kaas van het brood laat snoepen en er op los mept als het er iets gebeurt wat haar niet uitkomt. Een paar weken geleden een confrontatie met Pauolo. Ik vond dat ze tegen elkaar "sorry" moesten zeggen: Pauolo deed dat en gaf haar en kusje maar zij weigerde. Heb gezegd dat het spelen in het speeltuintje dan over was dat we naar huis zouden gaan... toen koos ze eieren voor haar geld. Voor haar een giga stap maar vandaag zei ze "sorry" tegen hem voor een futiliteit ...... uit zich zelf. Vorige week zaten ze samen te kleuren en vanmiddag zat hij in een oude kinderwagen en zij duwde....... de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik heb ze zo veel mogelijk geïsoleerd van de rest zodat ze wel samen moesten spelen.
De 3 babies die aankwamen, bijna tegelijkertijd met mij, doen het goed! Ze groeien als kool. Leuk hoor weer zo'n ienie miene flesje met zo'n ienie mienie speentje! Het gaat snel met al dat grut: van de grotere babies begint de ene te kruipen, de tweede begint met een beetje pap enz. Vorige week was een een groep kinderen op bezoek van een Amerikaanse school ivm een project: de jongens zouden met de jongens een beetje soccer spelen en de meisjes wilden wandelen met de babies. (foto 3) Nou dat was een succes. Babies in draagzakken gehesen (Wein en Lot, bedankt, ze zijn nog steeds vol in gebruik) of een sling en gaan met de hele groep. Ik denk dat ze genoeg hebben om over te schrijven. 3 x per dag met een kleintje uit de nursery op pad is mij gelukt: heb wel meters gemaakt hier. Wat dat alles betreft is mijn doel en heel veel meer wel gehaald.
Tussendoor met de een naar de dokter en met de ander naar de tandarts: 8 verrotte tanden moeten er uit in sessies van 4. Niks kindertandarts: gewoon in de houdgreep..... de driver hield zijn hoofd stil, de assistente de handen en ik de benen. Gelukkig geen alledaagse klus maar we zijn op de helft.
De maand december brengt ook gezellige dingen met zich mee: mensen uit de omgeving die in het leven wat meer geluk hebben gehad komen langs met eten (van de Jolibee) en cadeautjes voor de kinderen: "they come to share their blessings"...... De laatste keer waren en ook giga mascottes van de Jolibee (reclame moet je ook maken) die dansten en zongen maar dat was geen succes. Ze vonden het eng en krijsten alles bij elkaar maar gelukkig brachten alle cadeautjes ook blije gezichtjes op: tsja, als je de foto dan bekijkt en ziet hoe zo'n snotneus dan weet dat een zonnebril eigenlijk OP je hoofd moet is het ook wel weer genieten! (foto 4)
Last but not least: bedankt Hans en Annemarie en kinderen voor de gezellige momentjes: de Kerstviering van OMF heb ik als heel warm en o zo vertrouwd ervaren! Jullie tot 2021 .....dan heb ik besloten dat ik dan ook tot 2021 ga: DV natuurlijk!

Tsja en dan binnenkort weer terug waar ook spannende tijden staan te wachten. De verhuisdozen zullen inmiddels zijn gearriveerd en na 1 januari kunnen we pakken en "ontspullen" . Eerst gaan we met de jaarwisseling genieten van kleinkids met alle toeters en bellen die er inmiddels bij horen.
Vanaf hier wens ik iedereen een gezond, gezellig, gezegend en liefdevol 2019 toe!
En dan tot ziens in .......... Barneveld!
xxPP

• 20 December 2018 - 11:03

Pietje Pull Ter Gunne:

Je hebt weer heel veel bereikt.
    ben trots op je.
    BJ

• 20 December 2018 - 11:14

Else:

Lieve Piet, Wat een levendig en mooi verslag! Dank. Ik kan me nu een beetje voorstellen wat je doet en hoeveel aandacht de kleintjes van jou krijgen. Wat een boeiende ervaring weer. Je haalt 2021 vast. Wel even wennen straks : aan de kou, aan de verhuisdozen en aan de familie (aan je bevoorrechte kleinkinders).
    Sterkte bij het afscheid en goede reis terug.
    En natuurlijk voor jullie allen en heel goed kerstfeest en een mooi 2019. Liefs Else

• 20 December 2018 - 11:27

Piet Hendriks:

Hoi Pietje,
    Je hebt weer een geweldige tijd gehad, zo lees ik. Je maakt heel wat mee he? Het lijkt Roemenië wel... :)

Als je tijd hebt, bij thuiskomst, tussen het in- en uitpakken door, ontmoeten we elkaar wel weer persoonlijk. Enne, goed dat je wat dichterbij komt wonen... Een hele goede reis komend weekend, wel thuis bij BJ en samen met je hele gezin een Gezegende Kerst en een Goed 2019. God is Goed. IHV, groetjes en Veel Liefs, Piet en Mary.

PS. mag Andries de link reisverslag op de website zetten? www.oke-immanuel.nl

• 20 December 2018 - 13:05

Mady:

Lieve Piet, wat een ontroerende verhalen, wat breng jij daar toch veel licht en zegen. Ik vind je geweldig. Liefs en tot gauw!
    Mady

• 20 December 2018 - 16:46

Manon:

Ach Pietje, wat een lief en indrukwekkend verslag weer.
    Je bent er weer niet voor niets geweest. Lijkt me moeilijk ook om weer te vertrekken...
    Maar de concrete plannen voor het volgende bezoek maken het afscheid een beetje lichter.
    Veel liefs, goede reis naar huis en tot binnenkort. Xxx

• 20 December 2018 - 17:16

Anne Horjus:

Mooi en ontroerend verhaal! Tot ziens in Barneveld!

• 21 December 2018 - 08:34

Victorine:

Jouw verhaal brengt ons de echte kerststemming. Het geluk vinden in een ander geluk geven. Dank hiervoor. Heb een goede terugreis. Fijne Kerstdagen en een heel Gelukkig Nieuwjaar,
    Tot gauw in Doetinchem

• 21 December 2018 - 11:33

Rita Hehenkamp:

Hoi Pietje!
    Wat vliegt de tijd dat je nu alweer bijna thuis bent!!
    Je hebt weer veel goed werk verricht je bent een kanjer!!
    Ik wens jullie fijne en gezellige feestdagen en veel gezondheid voor 2019.
    Succes met de verhuizing!!
    Lieve groetjes voor jullie beiden!
    Rita

• 21 December 2018 - 11:46

Wilhelmien De Vent :

Pietje,
    wat bewonder ik je,,
    dat je , je met al je energie zo goed kan inzetten voor dit kinderhuis.
    Geniet nu even nog voor je weer naar Nederland vertrekt,
    van de vooruitgang bij de kindjes.
    Alvast een goede reis en een mooie jaarwisseling hier in jullie huis,
    Met een warme groet van Wilhelmien.

• 22 December 2018 - 07:45

Julia Van Duijn:

Dag Pietje. Wat een verslag zeg! Wat je allemaal meemaakt, heel droevig soms en ontroerend en ook weer dankbaar. Ik moet niet aan die tandarts denken, arme kinderen!
    Ik wens jullie geweldige Feestdagen voor zover mogelijk met lekker eten en lichtjes. En dan weer de terugreis. Heb het nog even goed met elkaar en kom veilig weer naar huis.
    Tot ziens en de groeten daar! Liefs Julia

• 22 December 2018 - 15:51

Fried Bakker:

Lieve Piet!
    Wat je allemaal weer gedaan hebt is groots en fantastisch hoe je het allemaal opschrijft.
    Fijne feestdagen toegewenst en tot spoedig ziens, liefs Fried