Krotten - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu Krotten - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

Krotten

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

14 Februari 2023 | Filipijnen, Manilla

Dag allemaal,

Na de afgelopen week veelop het TLC bezig te zijn geweest ben ik dit weekend naar een ander project “op bezoek geweest”. Naar mijn gevoel “de beerput” van de samenleving ook al realiseer ik mij dat het wel heel erg oneerbiedig klinkt.

Zaterdag morgen 5.30 op:ik had om ½ 7 een “blind date” met een pastor uit Payatas die om 9.00 u weer thuis wilde zijn. Dit project valt ook onder de Immanuel Stichting te Wijk bij Duurstede. De bedoeling was dat we om 10.00 bij een krottenwijk een soort rijstepap voor de kindertjes zouden brengen, iets wat iedere zaterdag op het programma staat. Wat ik daar zag ….. het was verschrikkelijk om te zien en te ruiken. (foto: een indruk) Ik kreeg de twijfelachtige eer om die pap in de kommetjes te scheppen. Eerst maar iedereen opgetrommeld en daar wisten de kleintjes wel raad mee.(foto: de kleintjes) Er werd een bijbelverhaaltje voor gelezen: gezongen, gedanst, geklapt en uiteindelijk de pap. 2 grote soeplepels met stevige dikke rijst met bruine suiker en een scheut kokosmelk er overheen.(foto: de soep) Tijdens het eten was er nog iemand die met een gitaar wat zong….knap om, als je in zo’n situatie zit je nog blij kan zijn met een liedje op de gitaar.

Terug naar huis v d pastor, geluncht en toen naar een volgend project waar een soortgelijk landschap zich aftekende. (foto: interieur) Eigenlijk voelde ik me er helemaal niet zo lekker bij: het opscheppen van die pap deed me denken aan Koningin Beatrix die met Kerst de chocolade melk in schenkt ….. nee, zo zit ik niet in elkaar.

En dan al die kindertjes die naar je komen en je hand pakken en die op hun voorhoofd drukken: ik snap het … uiting van respect en dankbaarheid maar pppfff, ik vind dat knap lastig: had ik weer een link met de Paus die in een stoel zit en waar iedereen zijn ring “mag” kussen, niets voor mij dus. Ik zou ze liever een dikke knuffel geven maar daar waren er te veel kindertjes voor.(foto: teveel voor knuffels)

Vervolgens naar de vuilnisbelt waar 3000 mannen en vrouwen de hele dag plastic peuteren uit al het afval. (foto: vuilnisbelt) Dat gaat dag en nacht door. Toen wij er waren was het al bloedheet. Te bedenken dat in maart de temperaturen oplopen ……. .

Als die krotjes er om heen: armoede zien is 1 maar de armoede ruiken is een heel ander verhaal.(foto: wassen?)

Ik was echt geroerd, geraakt (mag wel zeggen emotioneel ook een beetje behoorlijkgeknakt) door alles wat ik heb mogen doen deze dag. S ’avonds nog jeugd bij hem in huis: de deur staat altijd open wat betekent dat er voor hem en zijn gezin geen enkele privacy is.(foto: bij de pastor thuis)

Wat een liefdevolle man is deze pastor en zijn vrouw….zo lief, zo bevlogen, en zo warm. Ik voelde me echt welkom.

De volgende morgen een dienst waar ik natuurlijk niets van begreep maar heb het braaf uitgezeten.

Nog een lunch en daarna hebben ze me weer teruggebracht.

Als je met de kleintjes in het TLC bezig bent dan vraag je je wel eens af hoe je in vredesnaam afstand kan doen van je baby/peutertje. Maar de uitzichtloosheid, de lege ogen, de stinkende riolen, de schurftige honden en katten: ik snap dat je je kind daarvoor wilt behoeden. Echte liefde? Gelukkig hoef ik dat niet in te vullen.

Wordt vervolgd, xxPP


  • 14 Februari 2023 - 14:58

    Anne Horjus:

    Tjonge! Vreselijk om dat aan te zien! Je ziet de wijken wel eens op tv maar live?

    liefs Anne


  • 14 Februari 2023 - 19:45

    Ingrid:

    Probeer je niets af te vragen Pietje, je krijgt toch geen antwoord.

    Schrijnend om te zien omdat we ook de andere kant kennen.

    Zorg wel dat je op de been blijft en knuffel waar je kan.

    Je neemt ons mooi beschreven in je verhalen mee!

    Hou vol , lfs Ingrid.


  • 14 Februari 2023 - 19:49

    Else:

    Bewondering voor al die mensen die zich het lot van minderbedeelden aantrekken. Fijn dat jij af en toe een lichtpuntje kunt zijn voor die kinderen. Hou vol !!


  • 15 Februari 2023 - 08:09

    Marijke:

    Indrukwekkend Pietje..

    Diepe buiging voor jou en het mooie weer dat je doet.

    Liefs!


  • 15 Februari 2023 - 11:07

    Margriet:

    Wat een indrukwekkend verhaal. Wat maak jij veel mee, en zal je daar voor veel kinderen een lichtpunt zijn! Ik bewonder je omwatt je allemaal doet. Diepe buiging voor jou! Nog een goede tijd daar! En erg mooi om mee te lezen! Lieve groet, Margriet


  • 15 Februari 2023 - 12:23

    Esther W:

    Ha Pietje,

    Wat een tragisch en emotioneel verslag. dank je wel dat je ons mee laat lezen en kijken.....we kunnen jou en de mensen daar opdragen aan onze Hemelse Vader. Bijzonder wat je mag doen, bewondering voor!


  • 15 Februari 2023 - 14:48

    Lea De Pooter, Bunnik:

    Dag Pietje,

    jouw verslagen heb ik met grote belangstelling en bewondering gelezen en hoop dat ik de volgende verslagen ook mag krijgen. Grandioos wat je aldaar doet en met respect volg ik je heel graag ! Dit is christen zijn in de praktijk en ik wens je heel veel mooie momenten aldaar toe met de kinderen, wat boffen ze met jou ! Pas wel op je gezondheid en hartelijke groeten, ook aan Bart Jaap.

    Lea de Pooter


  • 16 Februari 2023 - 10:14

    Marlon :

    Lieve Pietje

    Wat een immense trieste ervaring. Wat zul je je verdrietig en onmachtig gevoeld hebben. Hoop dat je ook de mooie momenten blijft zien en voelen.

    Wat fijn dat je de kinderen zoveel liefde en geborgenheid kunt geven.

    Geniet van ze! Heel veel succes en een dikke knuffel voor jou Pietje.


  • 20 Februari 2023 - 11:36

    Dia:

    Pfff wat een verhaal Pietje en wat maak jij veel mee! Mooi om te lezen wat een goed werk je doet[e-2764]️

    Groetjes van Ton [e-38] Dia


  • 20 Februari 2023 - 16:36

    Henny :

    Lieve Pietje,

    Dank je wel dat we met je mee mogen leven Pietje. Wat heftig allemaal maar wat mooi dat je daar een lichtje mag zijn al is het nog zo klein. We leven met je mee [e-1f64f]

    groet Henny


  • 21 Februari 2023 - 17:29

    Yvonne Eikelboom:

    Lieve Pietje,

    Hier kan ik me geen voorstelling van maken. Wat een ontzettend verdrietige situatie. Wat een bijzonder werk mag jij daar doen. Heb bewondering voor je. Liefde geven, er zijn voor je kindertjes.

    Dank je voor het verslag en de foto s. Op afstand leef ik mee.

    Liefs, Yvonne


  • 24 Februari 2023 - 11:56

    Wout En Janny:

    Lieve Pietje,

    wat krijg je weer veel te verwerken, maar geweldig dat je daar bent en je betrokkenheid kunt tonen, super tof wat je doet.

    sterkte bij al je bezigheden.

    groet van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Pietje

Actief sinds 03 Jan. 2015
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 63051

Voorgaande reizen:

11 Januari 2024 - 26 Februari 2024

Handen uit de mouwen.

26 Januari 2023 - 09 Maart 2023

Na Corona

22 December 2020 - 22 December 2020

Jammer, jammer

08 November 2018 - 27 November 2018

Manilla 2018-2

25 Januari 2018 - 30 Maart 2018

Voor de vierde keer naar Manila

19 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Derde reis

22 Januari 2016 - 29 Maart 2016

mijn tweede reis

03 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Mijn eerste reis

15 Januari 2020 - 30 November -0001

En dat wordt zes........

Landen bezocht: