Afscheid. - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu Afscheid. - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

Afscheid.

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

08 Maart 2023 | Filipijnen, Manilla

Dag allemaal,

Geleidelijk aan zie ik de dag naderen om weer in het vliegtuig te stappen. Ook wel een heerlijk idee dat ik dit weekend weer in mijn eigen mandje kan liggen: iets om naar uit te kijken.(1)

Wat is er concreet gebeurt in het TLC zelf? Waarmee hebben we hun (samen) kunnen helpen?

In het souterrain van het TLC is de “nursery” voor de baby’s (2), een kamer voor de social worker en secretaresse, een kamer voor Lenny die de care-givers aanstuurt en er is nog een kamer.

Deze kamer is altijd gebruikt door de vorige social worker die daar verbleef … een soort secundaire arbeidsvoorwaarde “gratis dak boven je hoofd”.Deze kamer is leeggekomen omdat de dame vertrokken is en denieuwe social worker hier vlakbij een eigen onderkomen heeft bij zijn ouders. Mooie gelegenheid om de kamer op te pimpen.

Boven wonen de kinderen vanaf twee. Dat betekent dat er altijd onrust is. De groteren kunnen nooit eens rustig hun ding doen …. altijd loopt er wel eentje met een fles door jouw huiswerk, scheurt jouw tekening kapot, laat zijn/haar melkfles vallen op jouw schilderwerk en ga maar door. Een nieuwe functie voor de kamer dus: een “werkkamer” voor de groteren.

Het opknappen: schilderen, (zoiets verleer je nooit). Kleine lessenaartjes gekocht (3)zodat niet iedereen languit op de grond hoeft te liggen. De boekenkasten zouden vorige week al gekomen zijn maar …. helaas. Alles kan dan geordend ingedeeld (spelletje/boeken/kreabea spul bij elkaar) worden en staat niet meer in kratjes tegen de muur. Verfdozen enz vernieuwd ook. En heerlijk om te zien hoe ze daar inmiddels van alle rust genieten (4).

Gisteren wilden de drie kids van 4/5/6/ mee de groten ophalen van het schooltje (ja die met die 140 plus treden).

Zag er wel tegen op om met dat kleine grut al die trappen af en op te gaan maar ze vonden het geweldig: schoot niet op maar ze zagen in ieder geval weer eens wat anders. Heel stoer met die kleine pootjes: ‘t was leuk om te zien!

En dan de laatste dag: lekker ijs met hagelslag en dan de berg af ….. tenminste dat had ik in gedachten. Om 14.00 naar school om de oudsten te halen en daarna met ze bloemen geplukt, stokken in de bomen gegooid om mango’s te scoren enz. Om 15.00 de jongste opgehaald en weer terug naar TLC. Wist niet wat ik zag … alles versierd …. Kennelijk centjes bij elkaar gelapt en een taart laten maken, ballonnen …. iedereen zat klaar voor het “afscheidsfeestje” en had een verhaaltje (5). Toen één van de kleintjes zei: ”Ate Pietjelove you soooooo much” kon ik het ook niet meer droog houden en zat iedereen te snotteren! Ben niet zo‘n huilebalk maar ik vind het toch altijd lastig om uitgezwaaid te worden. Je weet en hoopt natuurlijk helemaal, dat je ze nooit meer zal zien en ze ergens op deze aardbol in een leuk gezin gaan wonen. Maar het is “part of the deal” denk ik dan maar.

Het waren in ieder geval bijzondere weken … ook heel veel gelachen hoor(6)!

Darren brengt me naar de luchthaven en daar ben ik blij om. Ik ben niet goed in het wachten op taxi’ s die te laat komen, het niet kunnen vinden, files enz. Fijn dat hij dat wil doen.

Het was weer mooi om er te zijn …. wanneer ik weer kom was de vraag: geen idee ….. maar zeg nooit “nooit”!.

xxPP

• 08 Maart 2023 - 20:54

Bianca Bakker:

Wat mooi geschreven weer! En wat zijn die weken snel gegaan.

Zo veel respect voor wat u daar allemaal doet.

Een hele goede vlucht terug en we zien u vast wel weer binnenkort[e-1f590].

Groetjes

Bianca

• 08 Maart 2023 - 21:24

Weina:

Wat een mooi verdiend afscheid.

Je laatste berichtje op ‘womensday’ Ik zag op t journaal dat er ook op de Filipijnen demonstraties waren. In het TLC ook allemaal girl power om er voor deze kinderen te zijn.

Hele goeie reis

liefs Weina

• 08 Maart 2023 - 21:28

Marlon :

Wat ontzettend goed dat de oudere kinderen zo’n fijne plek voor zichzelf hebben gekregen!! Zij zijn waarschijnlijk vaak ook langer in het huis. Kleine kinderen plaatsen in een gezin lijkt mij makkelijker. Je hebt weer zoveel voor de kids betekend!

Goede reis Pietje!

• 08 Maart 2023 - 21:44

De Jong:

Jammer Pietje, dat het er weer op zit. Zo te lezen gaan ze je heel erg missen. Goede terugvlucht en thuiskomst. Liefs, Mirjam

• 08 Maart 2023 - 22:25

Else:

Dat wordt omschakelen. Wat zul je de kleintjes missen. Leuke foto's. Je hebt daar prachtig werk verricht: aandacht en afleiding voor de kinderen. Ik denk dat je weer met heel veel plezier en een tikkeltje heimwee terug zult denken aan deze weken in het TLC.

Welkom weer thuis. We zijn blij dat je weer terug bent.

• 08 Maart 2023 - 23:11

Marja Ebbens:

Pietje, fijn dat we je inzet en je energie voor dit project konden delen, alle lof, trots! Goede terugreis en we contacten op thuisfront! Lfs.Marja

• 09 Maart 2023 - 07:39

Joke Navis :

Lieve Pietje .

Wat fijn dat je de kracht hebt gekregen en het geduld om met deze mensen bergen te verzetten in een land waar alles net even anders gaat als hier.

We bidden met jouw dat al deze kinderen een Forever home zullen vinden.

Dat verdient ieder kind.

Maar de liefde die ze ook nu hebben ervaren zullen ze nooit vergeten.

Hebt heel wat zaadjes mogen planten.

Voor nu veilig reis terug.

Pas goed op je handbagage en op je zelf.

Tot snel

Groetjes

Joke

• 09 Maart 2023 - 14:22

Piet.:

Helemaal waar, Joke..., en Pietje..., ik zie jouw belevenissen helemaal voor me, met dat afscheid.... Moeilijk hoor! Je gaat van de kinderen houden, en dat is wederzijds. Voor hen ben je straks een gemis, maar dit, wat je voor hen gedaan, en betekend heb, zullen ze beslist nooit vergeten, en het gebed is, "Lieve Vader, dat U een Goed plekje voor hen hebt, een gezin, waar ze geliefd zijn! Dit bid ik U in de Naam van Uw Zoon, de Here Jezus, Amen..."

Emanuel, De Here God is met jullie, veel Liefs, Piet.

• 09 Maart 2023 - 21:10

Joke:

Je hebt goed werkt verricht Pietje, topper! Nu weer home sweet home. Veilige vrucht terug.

• 15 Maart 2023 - 13:00

Yvonne Eikelboom:

Ha Pietje,

Wanneer ik dit schrijf ben je alweer thuis. Ben heel benieuw naar jouw verhalen. Echt heel erg leuk om jouw verslagen / belevenissen te lezen.

Tot gauw, liefs Yvonne