De eerste indrukken - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu De eerste indrukken - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

21 Januari 2024 | Filipijnen, Manilla

Dag allemaal,

Inmiddels ruim een week hier en veel gedaan….. Ik begin met de vlucht: 18 uur een krijsende baby achter mij, heeft er wel ingehakt. Nooit geweten dat zo’n ukkie zo lang, zoveel decibellen kan produceren. Op weg naar Manila had ik nooit last van een jetlag, maar nu had ik wel effe nodig om alles weer in een ritme te krijgen. Dus Maandag15 (Ja, Marlon op jouw verjaardag) maar meteen aan de slag. De grotere kinderen (oudste al 13, 11, 9, 7 en twee van 6) waren al naar het schooltje onder aan de berg (ja die met de vele treden, 124 down en 124 up). Geholpen met de kleintjes douchen en boekjes voorgelezen. Zijn meer plaatjes maar gezellig in een kringetje zitten is al een feestje.

Mijn buuf had 2 geweldige laptops geregeld (met degelijke tas). Vorig jaar zijn we druk bezig geweest om van een kamertje een (ienie, mienie) klaslokaaltje te maken en nu de laptop er was, is het natuurlijk top dat ze ook weten hoe het allemaal werkt. Als digibeet hebben ze niets aan mij maar er huist een knul (Mark) die daar (gratis) woont als hij overdag ook wat met de kids doet. Wat is er leuker (voor hem dan) om daar mee aan de gang te gaan!

Extra toetsenbord gekocht en een paar programma’s er op gezet en zo zijn de 6 oudsten aan de slag gegaan. We zijn wel eerst met een zwerm kinderen in een Jeepney naar de Mall om een toetsenbord te kopen. De juf op school was 2 dagen ziek zodat de kids meteen aan de slag konden met de computer ( zie filmpje/foto 1) en ondertussen kon ik me dan mooi met de kleintjes bezig houden: plakken, kleuren, kliederen en ga maar door. Zo klein als ze waren…. Ze wisten nog precies wie ik was en ….. ik had ze een gek liedje geleerd vorig jaar en dat konden ze nog prima zingen, best knap. Ongevraagd!

Het was goed te horen dat er nu een beetje schot in de adoptie zit van de oudste 4. Het zijn 3 zussen en 1 broertje; niet iedereen adopteert 4 kinderen tegelijk.

Deze 4 zijn nubezig hun “life book” te maken. Een soort plakboek met foto’s vanaf het moment dat ze hier binnenkwamen tot heden. Als het helemaal rond is dan gaat dat naar de adoptieouders: op hun beurt sturen zij een boek met foto’s van hun hond/kat/Opa/Oma/oom/tante/neefjes/nichtjes, de tuin, het huis, hun toekomstige slaapkamer, keuken en ga maar door. Dat maakt het wat concreter en het is lief om te zien dat ze dan het boek aan iedereen laten zien en praten over “mijn” vader of “mijn” moeder.

Ik tracteer altijd 3 x: 1 x bij aankomst, Valenstijndag en als ik vertrek. IJs natuurlijk met hagelslag … helaas het ging deze keer niet door, want het was nog te koud: 29 gr. Ik viel bijna om van de hitte …… dus werd plan B gelanceerd: PIZZA; 3 knotsen van wagenwielen (zie filmpje/foto 2). Dacht eerst dat dat niet op zou komen maar binnen een kwartier was alles verdwenen (filmpje/foto 3).

Dat was het weer….deze keer met 3 filmpjes/foto's….hoop dat jullie een beetje een indruk krijgen.

XXPP

ps: filmpjes lukt nog niet op deze site. (BJ)


  • 22 Januari 2024 - 12:46

    Margriet:

    Leuk om te lezen Pietje!!!

    Veel plezier daar, geniet er van. Ik vind je wel een kanjer hoor dat je dat allemaal maar in je uppie ga doen.


  • 22 Januari 2024 - 13:25

    Wout En Janny:

    Leuk Pietje om wat van je te horen, fijn dat je weer met open arm ontvangen bent en zo je talenten in kunt zetten. We genieten van je reisverslag en zijn als buren super trots op je. Veel zegen bij alles wat je daar mag doen. Liefs van ons!!


  • 22 Januari 2024 - 13:39

    Henny Van Beek:

    Wat beschrijf je dat weer beeldend Pietje, alsof we er zelf bij zijn. Blijf het bijzonder vinden hoe je dit allemaal in je eentje doet. Héél veel succes daar en geniet van het mooie werk wat je daar mag doen [e-1f618]


  • 22 Januari 2024 - 14:28

    Ria B:

    Wat een mooi werk doe je Pietje. Je beschrijft het zo levendig dat ik het zo voor me zie. Alle goeds.


  • 22 Januari 2024 - 14:55

    Anne:

    fijn dat je dir weer kan doen! Succes!


  • 22 Januari 2024 - 14:58

    Anne:

    Geweldig nog goede weken gewenst!


  • 22 Januari 2024 - 15:30

    Ingrid:

    Hoi Pietje.

    Volgende reis je gehoorapparaatje maar uitlaten. Wel zielig zo"n klein wurm.

    Fijn dat je zo open ontvangen bent en geniet van alles was je doet en beleeft.

    Mooie tijd daar.


  • 22 Januari 2024 - 16:31

    Franny Van Winterswijk:

    Wat leuk dat de kinderen je liedjes nog kenden.

    Wat doe je toch goed werk en ik geniet van je verhalen


  • 22 Januari 2024 - 16:47

    Adrie Morren:

    Wat mooi om te lezen Pietje.

    vind het knap dat je dat allemaal zomaar in je eentje doet!

    waardevolle tijd daar[e-1f64f]


  • 22 Januari 2024 - 17:49

    Agnes:

    Zo, direct lekker en goed bezig!! Heerlijk verhaal om te lezen!


  • 22 Januari 2024 - 17:52

    Else:

    Lieve Piet, Wat een leuk verslag weer van reis en "werk". Uit de verte leven we mee. Liefs, Else


  • 22 Januari 2024 - 19:03

    Raymond Van Peer :

    Hey Pietje.

    Leuk je weer op deze manier te kunnen volgen.

    Ben wel benieuwd naar dat liedje wat je de kids vorig jaar hebt geleerd.[e-1f604]

    Succes toegewenst


  • 22 Januari 2024 - 20:20

    Dia:

    Leuk om te lezen hoe het je daar vergaat, Pietje. Je doet er veel goed werk. Ga zo door ;-)

    Liefs van Ton [e-38] Dia


  • 23 Januari 2024 - 08:15

    Anneke:

    Leuk je weer op deze manier te volgen. Fijn dat je geniet van het werk wat je doet en er kunt zijn voor de kinderen.

    Ik neem mijn petje voor je af.

    Lieve groet, Anneke


  • 23 Januari 2024 - 09:57

    Marlon :

    Lieve Pietje

    Wat is het weer fijn om je verslag te lezen en zo ontzettend knap dat je doet!!

    En dan denk je ook nog aan mijn verjaardag!!

    Heel veel succes en plezier met je werk en de kids.

    Lieve groet Marlon


  • 23 Januari 2024 - 10:43

    Elsje Van De Brink:

    Geweldig Pietje, denk je ook wel een beetje aan jezelf met die hitte? Veel succes


  • 24 Januari 2024 - 11:37

    Esther Willemsen:

    Alsof ik je aan de telefoon heb, zo levendig verteld.

    Bijzonder om te lezen!!!

    Liefs Esther


  • 25 Januari 2024 - 22:48

    Anke Van Vliet:

    Ha Pietje,

    Geen wonder dat ze jou nog kenden. Je geeft een hart vol liefde. Dat vergeten kinderen nooit. We wensen je nog een fijne tijd.

    Liefs Amber, Anke en de rest van de fam


  • 27 Januari 2024 - 10:23

    Amber Van Vliet En Familie:

    fijn de de eerste week zo goed is gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Pietje

Actief sinds 03 Jan. 2015
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 63057

Voorgaande reizen:

11 Januari 2024 - 26 Februari 2024

Handen uit de mouwen.

26 Januari 2023 - 09 Maart 2023

Na Corona

22 December 2020 - 22 December 2020

Jammer, jammer

08 November 2018 - 27 November 2018

Manilla 2018-2

25 Januari 2018 - 30 Maart 2018

Voor de vierde keer naar Manila

19 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Derde reis

22 Januari 2016 - 29 Maart 2016

mijn tweede reis

03 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Mijn eerste reis

15 Januari 2020 - 30 November -0001

En dat wordt zes........

Landen bezocht: