De kop is eraf - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu De kop is eraf - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

De kop is eraf

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

07 Februari 2023 | Filipijnen, Manilla

Dag allemaal,

De kop is er af ….. en dat voelt goed! Maandag 30 stond ik vroegtijdig in de startblokken om voor 8en bij het TLCte zijn.

Ik was net op weg naar boven en daar toeterde iemand vlak achter mij: schrok me suf maar zag dat het Darren was die vroeg of ik een lift wilde …. hoe verschrikkelijk leuk is dat????? Gelukkig op tijd om de kids, die naar school moesten, nog uit te zwaaien. Een snotneusje van nu 7 (de laatste keer dat ik er was 3) herkende me. De oudere kids natuurlijk ook maar zij was een van de kleintjes.

De kinderen gaan sinds de corona naar een ander schooltje. Normaal bracht Jorge (de missionary driver) ze met de auto maar nu ze naar deze school gaan, gaan ze lopend en … lach niet: de berg weer af via een park naar beneden. Het gehele park is ommuurd en een bewaker laat je door. Het is eigendom van een theologisch instituut. De vraag van Debra was of ik o.a. het halen en brengen van de kids deze weken ook voor mijn rekening wilde nemen zodat de caregivers bezig kunnen zijn met de kleintjes/eten koken/wassen enz. Prima, geen punt: mooi park, niets mis mee maar er bleken 143 traptreden heen en dus ook 143 traptreden terug te moeten worden gelopen in verschillende blokken. Reken maar uit … 286 per keer en dan 2 x per dag is wel wat. Meer dan een “enkeltje” van de St Pietersbasiliek van 551 treden!

2e taak is het aansturen van pastor Mark met het knutselen enz met de hele kleintjes en hem te helpen met zijn Engels. Niet dat ik nou zo n ster ben…. ‘t is maar waar je mee vergeleken wordt!

Geknutseld ……. dat hebben we gedaan: geregen met dikke veters in karton, gekleid, geverfd, onze handen vol geklodderd met verf en een afdruk op de muur gezet en ga maar door. Never a dull moment hoor!

6 jaar geleden had ik een leuk “projectje”: de speeltuin … naast het TLC. Toen ik kwam kijken hoe de vlag er nu bij hing …. terug bij af, alles was kapot. Het is niet hun ding om iets “bij te houden”.Als het kapot is nou ja dan is het maar zo ….. Debra wil niet dat de kids er nog komen want spijkers steken uit en ga maar door. Denk dat deze Sherlock Holmes maar weer eens op onderzoek moet gaan. Het probleem is dat de buurtkinderen er ‘s avonds / ’s nachts ook rondspoken en de kans is groot dat over 3 jaar alles weer kapot is.

Daarom is nu besloten, dat als ik de eerste groep kinderen om 14.00 ophaal, we daar in het park ons amuseren, tot om 15.00 de laatstegehaald kan worden. Zijn ze toch lekker buiten en na al die treden ook hun energie kwijt.

Wordt vervolgd, xxPP

• 07 Februari 2023 - 14:15

Monique Krabbenborg:

Wat een mooie lange haren heb je door de ogen van Filipijnse kinderogen. Wat raar dat ze dat speeltuintje niet onderhouden, of iemand ervoor zoeken. Nou ja Sherlock Holmes is in de buurt en jou kennende komt er een oplossing. Wat een conditie ga je krijgen met al die traptreden. Fijn dat je verhalen er weer zijn. Veel liefs.

• 07 Februari 2023 - 18:44

Jacqueline Van Den Brink:

Wat een mooi verslag Pietje,leuk om je te volgen!

Wens jou nog hele mooie waardevolle weken toe!

Liefs Jacqueline

• 07 Februari 2023 - 21:39

Joke Navis :

[e-1f49e] nau Pietje je komt straks super afgetraind thuis.

• 08 Februari 2023 - 12:18

Else:

Lieve Piet, Je leert goed tellen met al die traptreden, ook in het lokale dialect?

Leuk je verslag. Dank. BJ wandelt met Sjaan en komt dan diverse hondenuitlaters tegen. Levendig telefonisch verslag.

Hier koud, alles berijpt, maar zon!

Hou je goed en vertroetel de kleintjes. Liefs, Else

• 08 Februari 2023 - 17:30

Marja Ebbens:

Een kop met een goede start, hoe goed daar terug te zijn en zo fijn om mee te lezen!

liefs, Marja

• 08 Februari 2023 - 21:30

Raymond Van Peer:

Hey Pietje

Jij bent creatief met klei!

Bedankt voor het sturen van een gezellig te lezen reisverslag.

.Heel veel succes toegewenst met de kids.

Lieve groet, Raymond

• 09 Februari 2023 - 12:43

Yvonne Eikelboom:

Lieve Pietje,

Super leuk zeg om jouw verslag te lezen. en wat een leuk filmpje stuurde je door van dat kleine dansende meisje.

Heel veel plezier daar en zie uit naar je volgende belevenissen!

Liefs, Yvonne[e-1f618]

• 10 Februari 2023 - 13:32

Anneke Van Der Want :

Ha Pietje, wat leuk om zo mee te leven! Ik bewonder je moed.

Heel veel succes en pas goed op jezelf.

Groetjes Anneke van der Want

• 10 Februari 2023 - 16:18

Klasien De Lange:

Ha Pietje, het is gelukt. Je zat in de Spam. Maar enorm leuk om je verslag te lezen. Wat een conditie zul je krijgen van al die trappen. Heel veel plezier daar en ben benieuwd naar je verder verhalen.

Lieve groet, Klasien.

• 11 Februari 2023 - 20:57

Amber Van Vliet En Familie :

fijn dat je het daar zo goed heb pietje we denken veel aan je en zien er nu al naar uit dat je terugkomt