eindelijk - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu eindelijk - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

eindelijk

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

23 Januari 2015 | Filipijnen, Manilla

Lieve allemaal,
Goed aangekomen, gastvrij opgehaald door Hans die mij op heeft gehaald van de luchthaven. Een visum..... er was niemand dus dat kon ook best bij vertrek: ook goed. Met de snelheid van 6 km per uur zijn we naar Hans en Annemarie gegaan. Heerlijk genoten van eigengemaakte joghurt, veel water en in bed geploft. Ik mocht slapen op de kamer van Nina, hun oudste en dat was goed toeven. Een lekker hard bed: goed voor de rug.
Inmiddels ben ik al veel te weten gekomen en ik leg mijn oor goed te luister. Alle verhalen over het geboortehuis, babyhuis, adopties enz. Over de vloer scharrelt een klein Philippijntje die even bij de familie logeert tot maandag. Vanmorgen zijn we gaan kijken bij een vondeling die gevonden is in een oude leegstaande jeep langs de weg. Onderkoeld en beschilderd, oa. met lijntjes op het voorhoofd en gelakte nageltjes. Men hoopt met en meisje zieliger te zijn. Ook nog iets op het hoofd met raar spul. Men vermoedt dat dat spul op zijn hoofd laat zien van welke gang hij is. Er zijn gangs die een bedelaarster op straat zetten met een baby. Aan het eind van de dag krijgt de bedelaarster dan wat geld en de gang houdt de rest, neemt de baby dan weer mee. Het verhaal van de pooiers en de hoer. Ik schrok daar enorm van. Een lief mannetje maar blind, magertjes met piepende longetjes. Een koude douche!
Vanmiddag hebben we de kinderen van Hans uit Annemarie uit school gehaald. Wat ooit een klein schooltje was voor kinderen van zendelingen
Is nu een school van ruim 700 kinderen van 3 tot 18.
Veel kinderen van rijke Philppino's komen hier omdat het goed onderwijs is maar moeten er erg veel voor betalen. De kinderen van de zendelingen betalen een kleine bijdrage. Er is hier een grote rijke bovenlaag van Philippino's, een kleine middenlaag en een hele grote armoedige onderlaag.
Vanmorgen was ik een beetje in het ritme en zijn we naar de plaats van bestemming gegaan. Heel vriendelijk werd ik ontvangen. De timmerlui zijn nog aan het werk. Had natuurlijk allang klaar moeten zijn maar tempo is lastig en dan ook nog met 30gr. Morgen gaat iedereen aan de slag om de boel op te ruimen en schoon te maken zodat alle kindertjes weer terug kunnen komen. Ook de kleine bij Hans en Annemarie gaat weer naar "huis".....
In het geboortehuis kan ik gewoon warm mee eten tussen de middag, heerlijk Philippines eten voor 100 pesos
Vanmiddag ga ik met een van de vroedvrouwen, met wie ik het appartement deel, uit Amerika en nog een dame waarvan mij nog niet duidelijk wat haar rol is boodschappen doen. Lunch en ontbijt moet ikzelf verzorgen en dat is wel zo makkelijk. Het appartement deel ik voorlopig met bovengenoemde vroedvrouw en dan zijn er nog 2 bedden over. We zien wel wat daar mee gebeuren gaat.
Ik zit nu te schrijven in het geboortehuis. Een bezienswaardigheid op zich. Naast mij een weegschaal. Af en toe loopt er een poes of hond door de "wachtkamer".
Nou, ik ga maar even buiten kijken. Ik zal zo wel worden opgehaald voor de boodschapjes. Alles krioelt hier in het speeltuintje.....buurtkindertjes uit de krotjes hier tegenover komen hier ook spelen. Morgenvroeg 6.00 aantreden, 5.30 op. Da's andere koek!!!!
Hee we gaan boodschappen doen, wordt vervolgd en alvast bedankt voor de lieve woorden van jullie, xxPP

  • 23 Januari 2015 - 07:55

    Marlon :

    Hallo Pietje
    Eindelijk op de bestemming aangekomen. Zijn het alleen pasgeboren die er opgevangen worden? Of ook wel al oudere kindertjes? Ben heel benieuwd naar je verdere verhalen. Wil je veel succes toe wensen voor je eerste werkdag. lieve groet Marlon

  • 23 Januari 2015 - 12:08

    Mady:

    Ha Pietje,
    Wat een wereld he, en soms schokkend. Je zei dat je nog wat wilde bedenken voor mij vanwege Juray's hulp. Dat weet ik nu. Doe of koop iets extra's voor een van de kindjes die er het ergst aan toe zijn. Ik hoor later wel wat het is geworden. Ik wens je veel succes toe, maar ook plezier in wat je doet, en zegen in je werk. Liefs, Mady

  • 23 Januari 2015 - 15:53

    Mara:

    Hallo Pietje, Fijn dat je goed bent aangekomen. Ik wens je heel veel sterkte want het is wel een cultuurschok. Sterkte en liefs Mara

  • 23 Januari 2015 - 20:50

    Annet:

    Heftig. Blijf trots om mijn zusje. Telefonisch koffiedrinken of borrelen is er voorlopig niet bij. Maar voor het goede doel dus van harte. A xx

  • 23 Januari 2015 - 22:39

    Anne Horjus:

    Wat een bijzonder verhaal, je komt vast als een ander mens terug, maar nu nog even niet!
    De zegen van God is bij je en bij de anderen!

    Liefs Anne

  • 24 Januari 2015 - 12:16

    Els Van Der Heijden:

    Hallo Pietje,

    We leven met je mee en zouden het fijn vinden het ADRES EN DE ORGANISATIE TE WETEN,voor mijn broer Hans die ten N. van Manilla woont?

    lieve groeten Karel en Els

  • 24 Januari 2015 - 17:51

    Monique:

    Hoi die Pietje,

    Wat een verhaal al zeg. En das nog maar het begin. Maar dat gaat zeker goed komen. bijzonder hoor wat je doet.
    Het is zeer leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je meemaakt.
    Waren de mensen daar blij met al je meegebrachte spullen?
    Groeten uit de Velswijk!!.

  • 25 Januari 2015 - 13:44

    Menno:

    Dag Pietje,

    Ontzettend leuk zo te horen hoe je het daar heb (Zeer herkenbare dingen).
    We gaan je volgen. :-)

    Groetjes
    Maaike & Menno

  • 25 Januari 2015 - 15:26

    Geert En Hilde Van De Graaf:

    Bonjour Pietje,
    Dank je voor een kijkje in je bijzondere omstandigheden. Bart Jaap zal op zijn manier ook genieten.
    Bon courage. We zien je volgend berichtje met belangstelling tegemoet.
    Bisou Geert en Hilde.

  • 25 Januari 2015 - 19:16

    Age En Korrie Regelink:

    Hallo die Pietje,

    Wat ontzettend leuk om op deze manier te weten wat er daar allemaal gebeurd!
    In gedachte zijn we bij je en wat schrijf je mooi precies zoals je bent. Wel we wensen je
    een heel goede tijd en houden ons op de hoogte, als je dat maar weet! De Here Zegene en
    behoede je waar je ook gaat lieverd. Een hartelijke groet vanuit Zelhem. Age en Korrie .

  • 26 Januari 2015 - 17:14

    Lotte:

    Dag Pietje,
    heel veel dank voor je mail. Fijn om je op deze manier te kunnen volgen. Het is ontzettend leuk om horen wat je er doet en hoe het met je gaat. Heel bijzonder. Veel succes en een lieve groet. Lotte

  • 31 Januari 2015 - 11:01

    Han & Henny C:

    Lieve Pietje,
    heftig allemaal hè. Heel anders dan op foto's, dat lijken bijna idyllische plaatjes vergeleken bij de werkelijkheid. Je hebt een zware taak gekregen, heel veel sterkte en goede gezondheid toegewenst, we bidden voor jullie. Op één ding zijn we jaloers; je bezoekjes aan onze kinderen en kleinkinderen . we missen hen. Ik (henny) zal morgen in de mededelingen iets over jouw werk zeggen. Kunnen we daarvoor bidden in de gemeente. Groetjes , Han en Henny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Manilla

Mijn eerste reis

..

Recente Reisverslagen:

08 April 2015

Angel - vervolg

08 Maart 2015

DANKWOORD (vervolg)

08 Maart 2015

DANKWOORD

04 Maart 2015

Zach (3)

03 Maart 2015

Zach (2)
Pietje

Actief sinds 03 Jan. 2015
Verslag gelezen: 628
Totaal aantal bezoekers 63202

Voorgaande reizen:

11 Januari 2024 - 26 Februari 2024

Handen uit de mouwen.

26 Januari 2023 - 09 Maart 2023

Na Corona

22 December 2020 - 22 December 2020

Jammer, jammer

08 November 2018 - 27 November 2018

Manilla 2018-2

25 Januari 2018 - 30 Maart 2018

Voor de vierde keer naar Manila

19 Januari 2017 - 19 Maart 2017

Derde reis

22 Januari 2016 - 29 Maart 2016

mijn tweede reis

03 Januari 2015 - 01 Maart 2015

Mijn eerste reis

15 Januari 2020 - 30 November -0001

En dat wordt zes........

Landen bezocht: