"Kers op de taart" - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu "Kers op de taart" - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Pietje Pull ter Gunne - WaarBenJij.nu

"Kers op de taart"

Door: Pietje

Blijf op de hoogte en volg Pietje

29 Februari 2020 | Filipijnen, Manilla

Dag allemaal,

Het zit er weer op en wat was het weer een fijne tijd. De eerlijkheid gebiedt mij wel om te zeggen dat ik ook wel weer naar huis en haard verlang… .
Ik had een leuke titel in mijn hoofd voor het laatste stukje…. ”de kers op de taart”! Een van de kinderen uitkiezen waar iets heel erg positiefs over is te vermelden en dat is baby Jane.
Het liep helaas deze week iets anders maar vertrouw het toch maar toe aan het papier.
Baby Jane is ruim een half jaar geleden hier gearriveerd in een bar slechte conditie met oa een verbrandde rug (vermoedelijk kokend water). Ook aardig uitgemergeld, zo las ik in haar logboek, en de ontlasting bestond slechts uit enorme wormen! Conditie van de longen was ook niet geweldig en daarvoor is ze enkele keren opgenomen geweest. Het ging allemaal zo fantastisch: ze groeide en bloeide, glimoogjes, krullen in het haar en humor. Ik ontdekte zelfs een klein onderkinnetje en zo waggelde ze door de nursery.
Eergisteren, enige uren na het schoonmaken van de vloer, kwam er een rare ademhaling, dokter gebeld, vernevelkap er op en vervolgens nog een keer maar nu met ander spul. Je staat er bij en je kijkt er naar: zag haar ogen rollen en haar hoofd hing slap (gelukkig was Annemarie er en die schatte de boel goed in). Geleidelijk werd de stress bij iedereen groter en groter en kwam er ook paniek om de hoek kijken! Vervolgens rennen naar het geboorte kliniekje naast het TLC voor zuurstof, de hele bups in de auto en naar het ziekenhuis (foto 1). Dit ging zo verschrikkelijk snel en we waren echt bang dat het niet goed zou aflopen. Een van de dames helpers is mee gegaan en dat is gewoon. Die blijft bij het kind….. geen bed maar in een stoel. “De kers op de taart” was even niet de kers meer! Het laat jullie wel een kijkje nemen hoe betrokken en zorgzaam iedereen hier is. Vandaag heeft ze bezoek gekregen en dat krijgt ze ook zo lang ze daar is. Het gaat weer de goede kant op: volgende keer oppassen met schoonmaken ivm stuiven enz. als er babies in bed liggen!!!!! Wat een leerschool! Vanmorgen ben ik mee geweest naar het ziekenhuis: de helpers die er vannacht bij toerbeurt voor gezorgd hebben werden afgelost door een frisse helper. Wat er dan allemaal meegaat: luiers, flessen water, melkpoeder, slabbetjes, een fohn op een batterijtje, kleertjes en dan nog de bagage (kleren, eten enz) van de verzorgende. Ze krijgt nog zuurstof en ik vond het echt een zielig klein vogeltje (foto 2) die echt een behoorlijke opdonder heeft gehad maar er is gelukkig geen gevaar meer?

Het speeltuintje blijft natuurlijk oud en ik kan van iets ouds ook niet iets nieuws maken. Olemar heeft tig meter ketting gekocht…… sommige stukken van de schommels gelast en/of gerepareerd zodat het in ieder geval weer bruikbaar maar bovenal safe is voor de kleintjes om te spelen. Hij kwam mij vanmiddag vol trots vertellen dat “het project” speeltuin klaar is. Of ik al wat nieuws had voor volgend jaar….. nou er zijn er so many: maak je geen zorgen! Het speeltuintje blijft alleen een terugkerend project zo leert de ervaring. Het was leuk dat ze er vanmiddag meteen weer opklommen om te spelen (foto 3). Olemar pakte net zijn brommer om naar huis te gaan en zag die blije koppies en we staken allebei even een duim in de lucht! Heerlijk, daar doe je het dan voor.

Deze week was het ook feest: Edsa day, einde van het Marcos regime en dat betekent geen school en iets speciaals! De eetruimte werd omgetoverd als bioscoop (foto 4) en ze mochten een filmpje kijken. Niet alle kids snapten het filmpje maar dat heb je nou eenmaal als je alle leeftijden onder 1 dak hebt. Helemaal door het dolle want zoiets is voor hun echt heel bijzonder en gebeurt eigenlijk nooit. Lion King doet het hier ook erg goed!

Tsja en dan is laatste weekend weer aangebroken. Morgen met een kennis naar de markt, snuffelen naar wat cadeautjes voor deze en gene. Zondag met de kleine kindertjes naar het kleine kerkje nextdoor! (foto 5) Daarna afscheid nemen bij de Colenbrandertjes met de lunch…. altijd heerlijk om daar weer te happen in een eigen gebakkken bruine boterham…. wat een feestje! Vervolgens weer maandag…. mijn afscheidslunch! Traditiegetrouw tracteer ik 2 keer op ijs met hagelslag en dat is een groot succes: 1 x met Valentijnsdag en mijn laatste dag. Werd mij al gevraagd of ik nog genoeg hagelslag had…… Een dag waarbij ik niet gewekt word door de wekker maar mij nog eens lekker omdraai en om een uur of 10.30 daar te zijn en bijtijds weer te vertrekken om de boel hier een beetje te kuisen. Tot op heden hoefde ik dat nooit te doen want dat deed de hulp maar deze dame waar ik nu logeer heeft geen hulp……. en zo sta je weer met beide benen op de grond!

Dank bloglezers voor de “opbeurende” woorden en meeleven, maar ook reacties buiten het blog om via w appjes en mail. En Barnevelders…… wat zijn jullie een kanjers: hoorde van Bart-Jaap dat hij als een zwerfkat zijn kostje wel bij elkaar heeft gescharreld. Overals stond de deur open en de aanloop ervaarde hij als zeeeeer gezellig. Deed mij wel goed te merken dat wij hier op een goede plaats terecht zijn gekomen! Dit is “omzien naar elkaar” in de volste zin van het woord: fantastisch! Natuurlijk ook buiten het Barneveldse!
Dames dochters: bedankt dat jullie ondanks jullie drukke banen, voetbal sores, zwemlessen, paardrijlessen en hele drukke diensten enz. regelmatig en compleet een “belletje deden” en voor feestjes bij “Lolo” hebben gezorgd, al dan niet met een etentje toe. Dat de oudste kleinzoon (foto 6) dan ook nog even de honden uitlaat was natuurlijk mooi mee genomen. Ik begrijp dat de machinist in de kelder overuren heeft gedraaid: houdt hem van de straat denk ik dan maar!

Nog een volgende keer? Zeg: “nooit nooit”!
Een fijn mooi voorjaar gewenst aan jullie allemaal,
xxPP

• 29 Februari 2020 - 11:10

Han & Henny:

Dag Pietje, ja wat gaat de tijd toch snel, bedankt voor je mooie blog. We wensen je sterkte bij het afscheid, en een goede en behouden terugreis.

• 29 Februari 2020 - 18:04

Nel Van Der Gaauw :

Lieve Pietje,je kan boekdelen schrijven ,door de dingen die je elke dag weer beleeft Dat je daar niet voor niets bent en zo voor velen tot een zegen mag ,zijn! Wat fijn dat dat meisje er weer doorheen is gekomen ,maar wat spannend, het is toch levens bedreigend.
    Ja zo ga je alweer je laatste maand in en volgen er weer afscheids momenten , los laten met hen die je ook dierbaar zijn geworden.Kinderen waar je zoveel voor mocht betekenen.Al wat gedaan wordt in liefde tot Jezus, dat houdt zijn waarde en zal blijven bestaan!
    Wat fijn ,als je hoort hoe goed ervoor manlief wordt gezorgd ,als jij weg bent ! Een met de Barnevelders, hoe goed en fijn om zo daar te mogen wonen. Dat.voelt echt straks ECHT thuiskkmen.
    Pietje geniet nog wat er te genieten valt, want dan duurt het weer een poosje voordat je DV weer eens terug gaat.
    In 1Cor 15:58 staat geschreven:"Daarom ,mijn geliefde broeders(en zusters) weest standvastig,onwankelbaar , te allen tijde overvloedig in het werk des Heren, wetende dat uw arbeid niet vergeefs zijn de Here.
    En dat doe jij ook Pietje, Gods liefde verspreiden door naastenliefde een geur van Christus.
    Dag zus ,hier een dikke kus.,van mij Nel

• 29 Februari 2020 - 19:12

An Ott:

Dankjewel voor je mooie verhalen. Wel fijn om weer thuis te komen natuurlijk, maar ze zullen je missen xx

• 29 Februari 2020 - 19:26

Anne:

Wat een mooi verhaal weer! Tot volgende week!

Liefs van ons beiden!
    Anne

• 29 Februari 2020 - 21:04

Margriet Van Drie:

Dag Pietje, Dank je wel dat ik met mee mocht lezen. Het klopt......wie verre reizen maakt kan veel verhalen!! Fijn dat je nu weer terug kom en ons team kom versterken....weer een nieuwe uitdaging. Goede Reis, en eerst even lekker uitrusten.
    Tot snel, Margriet

• 29 Februari 2020 - 21:41

Marlon:

Mooi om jouw belevenissen van zo dichtbij mee te mogen maken/lezen. Je hebt weer zoveel kunnen betekenen voor de kinderen! Goede reis naar huis! Heel veel liefs, Marlon

• 01 Maart 2020 - 10:44

Pietje Pull Ter Gunne:

Wat een leuke verhalen kreeg ik weer.
    Je schrijft goed.
    Veilige thuis komst
    Solveig

• 01 Maart 2020 - 17:13

Else:

Goed, lief verhaal Piet. Weer een schat aan ervaringen en herinneringen.
    Mooie laatste dagen en goeie reis terug. Else

• 02 Maart 2020 - 09:11

Marie:

Goede reis en welkom thuis Pietje!

• 02 Maart 2020 - 19:30

Els Van Der Heijden-Offermans:

Veilige terugreis en dan in dankbaarheid voor de mooie ervaringen weer thuis.

lieve groeten Els en Karel

• 02 Maart 2020 - 22:43

Joke:

Leuk dat je je belevenissen gedeeld hebt Pietje en waardevol werk verricht daar! Safe flight en welkom terug aan de RB. Groet, Joke

• 08 Maart 2020 - 22:37

Marijke:

Ha Pietje,
    Inmiddels ben je alweer ruim een week thuis.
    Was weer mooi om mee te kunnen lezen met jouw belevenissen.
    Heb veel respect voor hoe jij je inzet.

We zien elkaar vast weer gauw!
    Liefs!